Szolnok közélete a tavalyi választások után új időszakba lépett, de vajon valódi változások történtek, vagy csak a szereplők cserélődtek? Tóth Áron, a szolnoki képviselő-testület LMP-s tagja, őszintén beszél a városvezetés első 100 napjáról, az együttműködés nehézségeiről és a kihívásokról. Az interjúban szó esik a köztisztaságról, a gazdasági tervekről és a helyi adókról is.
Íme a teljes beszélgetés:
Hogyan értékeli Györfi Mihály polgármester úr első 100 napját a hivatalban?
Úgy vélem, a lehetőség mindenkinek jár. Őt választották a szolnokiak, teret kell engedni az elképzeléseinek. Kár, hogy nem nagyon vannak saját gondolatai. Én naivan azt hittem, elindul a beígért átvilágítás. Ehelyett egyetlen uniós projekt vizsgálatáról döntöttünk három hónappal az első közgyűlés után. Kíváncsian várom a polgármester úr újító gondolatait, ami ésszerű, szívesen támogatnám is. Sajnos egyelőre ilyennel nem találkoztam.
Milyen hatással volt a város működésére a polgármester és a fideszes többségű képviselő-testület közötti együttműködés?
Apró változások mellett minden maradt a régi. Az első 100 nap a helyezkedésről és az újrapozícionálásról szól. Mindenki próbálgatja a határait, hogy meddig lehet elmenni az új helyzetben. Erre a kérdésre egy év múlva érdemes visszatérni.
Milyen konkrét lépéseket tett az új városvezetés a kampányban tett ígéretek, például a köztisztaság javítása és az önkormányzati átvilágítások terén?
Az átvilágításról és annak hiányáról fentebb már beszéltünk. A köztisztaság javítása érdekében nem látom az előrelépést. Kicsit türelmesebbnek kell lennünk, hiszen a közigazgatási szférában minden lassabban történik. Szerintem mindannyian egy tisztább városban szeretnénk élni. Kérdés, teremt-e erre forrást a polgármester, akár más területek kárára? Ez is eldől februárban, mikor a költségvetés tárgyalás lesz aktuális.
Hogyan értékeli a polgármester úr kommunikációját a lakossággal és a közösségi médiában való jelenlétét?
A polgármester úr nagyon aktív a közösségi médiában. Ez jó dolog. Viszont visszafogottabban kellene szerintem nyilatkoznia. Ő már a város minden polgárának polgármestere, nem írogathat ki mindent, ami átfut az agyán. A kommunikációja hatással lehet arra is, milyen beruházókat tudunk Szolnokra csábítani. Vagy éppen elriasztani a felelőtlen kommunikációval.
Ön új képviselő a testületben. Milyen céljai vannak a közeljövőben?
A testület gazdasági és vagyongazdálkodási tanácsnokának választott. Én ezt komolyan is veszem, nem csak szavazgatni járok be a fizetésért. Szolnok vagyongazdálkodása nem igazán tartotta a lépést a 21. századdal. Újra kell az egészet gondolni, hogy profitábilis legyen a városi vagyon hasznosítása. A következő időszakban ezt szeretném megoldani.
Ha Ön lett volna a polgármester, bevezette volna az ingatlanadót Szolnokon? Mi a véleménye erről az intézkedésről?
Nem vezettem volna be, én nem is szavaztam meg az előterjesztést. Szögezzük le, azért az luxus, és nem hiszem, hogy más megyei jogú városban nagyon előfordult volna, hogy sem ingatlanadó, sem kommunális adó nincs kivetve. Ingatlanadó helyett én esetleg kommunális adó bevezetését tartottam volna célszerűnek. Ez 5000 forint lehetett volna például ingatlanonként. Sokkal barátságosabb, mint egy ingatlanadó. Egy 50 négyzetméteres panellakásnál ez évente 17.500 forint lesz.
Ami számomra szintén elfogadhatatlan, hogy az új polgármester elsőre a képviselői tiszteletdíjakat emelte meg jelentősen, majd új adó kivetését javasolta. Véleményem szerint itt az időrendiséggel vannak súlyos problémák.
A tömör válaszom tehát: Nem!